WHAT HAPPENS IN 2017, STAYS IN 2018

Ostatni w tym roku wpis z kategorii Looking Back musi być wyjątkowy. Dlatego zamiast standardowego przeglądu ostatniego tygodnia skupimy się na ostatnich 12 miesiącach – i wydarzeniach, które będą się odbijały na nadchodzącym, 2018 roku.


STYCZEŃ – PRZYSZŁOŚĆ BATMANA

Zaczęło się od wielkiego bum! – Ben Affleck będzie zarówno gwiazdą, reżyserem, jak i scenarzystą kinowego The Batman dla Warner Bros i DC. W styczniu zaczęło się sypać. Najpierw sam Affleck zakwestionował, czy film powstanie. Następnie ogłosił, że chce skupić się na graniu Mrocznego Rycerza, zostawiając reżyserię, ale film ma powstać na podstawie jego scenariusza. Szukano reżysera, w końcu po kilku miesiącach wybrano – Matt Reeves. Ale ten wyrzucił do kosza scenariusz Afflecka. Prace nad nowym scenariuszem zniechęciły Bena do odegrania głównej roli. Zaczęto szukać nowego Batmana – wśród kandydatów m.in. Jake Gyllenhall i Jon Hamm. Po premierze i umiarkowanym sukcesie Ligi Sprawiedliwości okazało się, że kontrakt Afflecka z Warner Bros na odgrywanie Mściciela z Gotham obowiązuje jeszcze tylko na jeden film – a zgodnie z harmonogramem powinien być to Flashpoint – i nie wiadomo, czy zostanie przedłużony. Podsumowując, cały rok to historia oddalania się Bena Afflecka od The Batman. A szkoda, bo pasuje do tej roli.


LUTY – SUKCES LOGANA I FILMÓW Z R

Premiera Logana była próbą dla komiksowych widowisk z kategorią wiekową R (czyli dla widzów powyżej 17 lat, chyba, że do kina wejdziesz z rodzicami ☺).

Wcześniej widzieliśmy Deadpoola, który odniósł sukces olbrzymi. Logan miał sprawdzić, czy Merc with the Mouth był tylko wyjątkiem, czy też komiksowe Rki mają szansę na sukces. Okazało się, że mają, i to olbrzymie. Logan przez wielu jest wręcz typowany jako kandydat do Oscarowych nominacji. Ostatnie wcielenie się Hugh Jackmana w rolę Wolverine’a było wielkim sukcesem zarówno kasowym, jak i wśród widzów i krytyków. Trend tworzenia komiksowych filmów dla dorosłych został podtrzymany, i już w planach są kolejne filmy – w uniwersum X-Men „tworzą się” Deadpool 2 i New Mutants, a w DC coraz głośniej zaczęto mówić o ekranizacji Lobo. Nawet Disney po zakupie Foxa zapowiedział, że nie zrezygnuje z tworzenia filmów z tą kategorią. Podsumowując, sukces Logana sprawił, że następne komiksowe filmy dla dorosłych powstaną.


MARZEC – BRIGHT – PREMIERY NA SERWISACH VOD

W marcu pojawiły się pierwsze zdjęcia promujące film Bright w reżyserii Davida Ayera. Wzbudza on do tej pory spore poruszenie, ponieważ to pierwszy wielki film, z dużym budżetem, z gwiazdami, który nie zadebiutował w kinach, a wyłącznie w serwisie VoD Netflix. Rozpoczęła się wielka dyskusja związana z filmami produkowanymi przez serwisy streamingowe – czy powinny być brane pod uwagę przy nominacjach do nagród takich jak Oscar? Jak liczyć ich przychody? Jak wpłyną na rynek kin? Akademia Oscarowa ogłosiła, że nie będzie brała pod uwagę filmów, które nie będą miały premier kinowych – więc nowy film Woody’ego Allena Na Karuzeli Życia, chociaż wyprodukowany przez Amazon, premierę w kinach miał. A nowy hit z Dwaynem Johnsonem Jumanji: Przygoda w Dżungli można było przedpremierowo obejrzeć w ponad 1000 kin na świecie wyłącznie pod warunkiem bycia aktywnym użytkownikiem Amazona. I chociaż nikt do tej pory nie wie, jak liczyć wpływy tych filmów, to wiadomo już, jak wielki wpływ mają na rynek – w weekend, w którym na Netflixie debiutował drugi sezon Stranger Things, kina na całym świecie świeciły pustkami. Podsumowując – gdy za kilka lat wiele wielkich premier będziemy oglądać w domu siedząc na własnej kanapie, pamiętajmy, że zaczęło się od Bright.


KWIECIEŃ – POWRÓT CRAIGA DO ROLI BONDA

Daniel Craig, mimo wcześniejszych deklaracji, zdecydował się na powrót do roli Agenta 007 w niezatytułowanym jeszcze kolejnym filmie o Jamesie Bondzie. Główna producentka cyklu, Barbara Broccoli, była zdecydowanie przeciwna kandydaturze Toma Hiddlestone’a do roli, więc robiła wszystko, żeby przekonać Craiga do powrotu. Podsumowując – następny Bond nadal będzie miał twarz Daniela Craiga, a w świecie aktorów nie ma takich obietnic, których nie będą w stanie złamać odpowiednie pieniądze.


MAJ – SUKCES WONDER WOMAN – WIĘCEJ FILMÓW Z KOBIETAMI

Najbardziej kasowy film Warner Bros w tym roku (zaskakująco), czyli Wonder Woman, jest furtką do tworzenia filmów superbohaterskich, w których główną rolę gra kobieta. Podobnie jak Logan, film ten miał coś sprawdzić, choć w tym wypadku ma bardziej pionierską rolę niż ostatnie przygody Wolverine’a. Studio Warner Bros jest pierwszym, które tak zdecydowanie postawiło na kobiety, i to już przy Legionie Samobójców – tam główne skrzypce, choć nie samodzielnie, a przy boku Willa Smitha, grała Margot Robbie. Postać Harley Quinn była bardzo dobrze przyjęta przez fanów, a potwierdzić zainteresowanie filmami z główną żeńską bohaterką miała potwierdzić Wonder Woman. I udało się. W DC dalej pracują nad filmami „żeńskimi” – powstaną Wonder Woman 2, filmy z Harley Quinn w roli głównej czy film z samymi żeńskimi superzłoczyńcami Gotham City Sirens. W MARVELU za to trwają prace nad Kapitan Marvel z Brie Larsson w roli głównej, a coraz głośniej mówi się o solowym filmie dla Czarnej Wdowy granej przez Scarlet Johansson. Podsumowując, wszystkie filmy komiksowe z kobietami w rolach głównych mają szansę na powstanie wyłącznie dzięki sukcesowi filmu z Gal Gadot.


CZERWIEC – KRÓTKA HISTORIA MROCZNEGO UNIWERSUM

Tuż przed premierą Mumii, Alex Kurtzman, który miał wtedy być odpowiedzialny w studiu Universal za całe Mroczne Uniwersum, udzielił wywiadu, w którym rozpostarł przed fanami wizję gigantycznego uniwersum, w którym zobaczymy Draculę, Frankensteina, Niewidzialnego Człowieka, Potwora z Bagien, Wilkołaka, Upiora z Opery itp. itd. Plany piękne, jednak film Mumia nie odniósł sukcesu. Plany kręcenia kolejnych filmów wstrzymano, a sam Kurtzman po paru miesiącach zrezygnował z posady showrunnera. Tak oto, w niespełna pół roku po deklaracjach Kurtzmana, przyszłość Dark Universe stoi pod wielkim znakiem zapytania. Podsumowując – nie na wszystkie ekranowe uniwersa jest miejsce w popkulturze, czasami trzeba skupić się po prostu na zrobieniu dobrego filmu.


LIPIEC – POCZĄTEK INFORMACJI O VENOMIE

Sony nie wyciąga żadnych wniosków z klęski Mrocznego Uniwersum od Universal i chce stworzyć własne uniwersum, oparte na „postaciach z uniwersum Marvela, do których praw nie ma Disney”. OK, jest tego sporo, ale nie są to znane postacie, i właściwie ograniczają się wyłącznie do tzw. Spiderverse – postacie jakoś powiązane ze Spider-Manem. Ale po pierwsze – ile można nakręcić filmów o dosyć wąskiej grupie postaci (Venom, Carnage, grupa Sinister Six, Spider-Gwen czy Miles Morales)? A po drugie – jak można robić filmy o wrogach Spider-Mana, jeżeli nie pojawi się w tych filmach oryginalny Spider-Man, czyli Peter Parker? W końcu on jest już zarezerwowany dla Avengersów i Disneya. Nie wróżę temu projektowi sukcesu. Właściwie jedyną nadzieją dla Sony jest Tom Hardy, który ma zagrać tytułową rolę. Podsumowując – powtórzę się – nie na wszystkie ekranowe uniwersa jest miejsce w popkulturze, czasami trzeba skupić się po prostu na zrobieniu dobrego filmu.


SIERPIEŃ – NETFLIX BEZ DISNEYA OD 2019 ROKU

W sierpniu akcje Netflixa na amerykańskiej giełdzie zanotowały bardzo duży spadek – a wszystko dlatego, że władze Disneya potwierdziły, że od 2019 roku wszystkie produkcje wytwórni będą do obejrzenia na ich własnej platformie streamingowej, a więc znikną z Netflixa. Wiadomość nabiera na znaczeniu patrząc na zakup Foxa przez Disneya, czyli jeszcze więcej materiałów zniknie z Netflixa po 2019 roku. Podsumowując – cieszmy się Netflixem, póki jest – tak szybko się zmieni.


WRZESIEŃ – RUSZYŁY ZDJĘCIA DO AVATARA 2

Najbardziej dochodowy film w historii kina wreszcie doczeka się kolejnej części. Z uwagi na „transakcję stulecia” powstaną one dla Disneya. James Cameron zaplanował od razu kręcenie 4 filmów, z premierami od 2020 do 2025 roku. Czy film, który swój sukces zawdzięcza innowacyjnym jak na datę premiery efektom specjalnym, odniesie sukces także w przypadku sequeli? Szczerze wątpię, ale zobaczymy. Podsumowując – przez wiele najbliższych lat będziemy oglądać na ekranach niebieskich kosmitów.


PAŹDZIERNIK – OSKARŻONY HARVEY WEINSTEIN

O aferze z molestowaniem w Hollywood napisano już wszystko. Wiele aktorek przyznało, że doświadczyło molestowania, wiele karier zostało złamanych (np. Kevin Spacey). A wszystko zaczęło się od producenta Harveya Weinsteina. Podsumowując – przez aferę, która teraz żyje już własnym życiem, wielu aktorów straciło na wiele lat swoje kariery, a wielu fanów straciło szansę obejrzenia dobrych produkcji, jak chociażby kolejnych sezonów House of Cards. Szkoda.


LISTOPAD – DISNEY KUPUJE FOXA

To w listopadzie giełda zareagowała na pierwsze pogłoski o zakupie wytwórni FOX przez studia Disneya. Akcje obu kompanii poszły znacząco w górę. O szczegółach pisałem we wpisie DISNEY…WHAT ELSE? kilka dni temu. Podsumowując – na ekranach kin możemy już zobaczyć wspólnie Kapitana Amerykę, Iron Mana i Wolverine;a, a także Spider-Mana i Deadpoola. Olbrzymia radość dla fanów. Ciekawi mnie tylko, jak zostaną połączone uniwersa MCU i X-Men.


GRUDZIEŃ – NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIE ROKU

15 grudnia zadebiutowaliśmy na nowej stronie, w nowej odsłonie i w nowym, rozszerzonym składzie ☺ Podsumowując – to był udany rok ☺


Tomas

1 thought on “WHAT HAPPENS IN 2017, STAYS IN 2018

Dodaj komentarz